Strategi & Analyse

Enhver bæredygtig tilgang til markedet kræver en solid strategi. Det lyder banalt, men lad os bladre tilbage til side 1 i den store markedsføringshåndbog: Som brand skal du finde, beslutte og indtage din position på markedet, hvis ikke du allerede har den. Én position, som du står klart og tydeligt for, og som er ankeret i alt, hvad du gør, alt, hvad du siger, og alt, hvad du signalerer – også ubevidst.

Vi forstår godt, det er fristende at fortælle alt muligt om dig selv hele tiden, for dit brand rummer sikkert mange facetter, som brugerne bør høre om. Men jo mere din kernefortælling stritter i alle retninger, desto sværere har din omverden ved at huske dig, genkende dig og vide, hvad du står for.

Ikke desto mindre er det en svær øvelse for mange brands, og selv store, etablerede virksomheder kan have svært ved at navigere i en fast forankret position besluttet med afsæt i en gennemarbejdet strategi.

Det starter med sandheden

Hos STEP starter meget af vores arbejde i analyseafdelingen, hvor vores planner tager udgangspunkt i fakta om markedet, forbrugerne, trend og tendenser. Forud for al arbejde går nemlig viden og research. Vi kan ikke arbejde strategisk med markeder, vi blot har en mavefornemmelse omkring. Vi skal hverken føle eller tro. Vi skal vide.

Når vi kender dit brand, kan vi flytte det fremad

For at kunne flytte dit brand frem på scenen, skal vi forstå din forretning. Derfor tager vi dig gennem en proces, hvor vi kortlægger alle dine touch points. Vi gransker, hvilke udfordringer du har i mødet med din kunde. Vi finder ind til dit brands DNA, går i dybden med målgruppeadfærd, kortlægger kunderejsen – og meget mere. Vi stiller de dumme spørgsmål og stikker fingrene helt ned i suppen.

Vi kalder processen ’6 steps forward’, og forløbet ser nogenlunde sådan ud:

1 Vi skal forstå din forretning. Hvem er dine kunder, dit marked, dine ansatte – hvilken verden opererer du i? Derefter indsætter vi realistiske mål i et dashboard for, hvor du skal hen med dit brand. Vi klarlægger, hvor vi er i dag – og hvor vi gerne vil hen.

 

2 Her dykker vi ned i dit dna. Er du afklaret med, hvad du står for? Har du en klar position? Værdier? En meningsfuld vision og realistisk mission?

 

3 Her arbejder vi med målgruppeadfærd i forhold til din brance og produkter. Vi opstiller arketyper og kortlægger både deres barrierer og det, der driver dem. I en workshop arbejder vi fælles med at kortlægge kundens adfærd både før, under og efter et køb.

Vi sætter betydningen for kunderne op imod kravet til ressourcer. På den måde kan vi skabe en prioriteret indsatsstrategi med beskrivelse af de lavesthængende frugter.

4 Nu ved vi, hvad vi vil sige til hvem – og hvorhenne. Nu skal vi arbejde med, hvordan vi vil sige det. Det er her, vi giver bolden over til de kreative, som udvikler en stil og tone for dit tekstuelle og visuelle univers.

 

5 Her tilretter og færdigudvikler vi din kommunikation, hvad enten vi tager afsæt i et nyt website, en klassisk reklamekampagne eller en intern kommunikationsindsats.

 

6 Og til sidst aftaler vi møder, hvor vi evaluerer de målepunkter, vi satte fra starten.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed strategisk?

Steen Sirian

Strategic planner
stesi@step.dk
40 44 44 19

Se vores cases

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit.